Exerciții de limba română pentru vacanța mare – clasa a III-a

Fa-ti un caiet de vacanta si rezolva exercitiile urmatoare:

1. Împrumută de la bibliotecă și citește volumul „Povestiri istorice”, de Dumitru Almaș.

Cerințe:

  • Ce reguli trebuie să respecți cu privire la cărțile împrumutate?
  • Alege un personaj din lecturile citite.
  • Ce trăsături morale are personajul ales?
  • Povestește una dintre întâmplările citite.
  • Amintește-ți din ce este alcătuită o carte. Câte pagini are volumul „Povestiri istorice” pe care tocmai l-ai citit? Ce imagine este pe prima copertă? Dar pe ultima?

2. Citește cartea „Domnu` Trandafir”, de Mihail Sadoveanu. Scrie o compunere de 15 rânduri despre personajul principal al cărții.

3. Desenează pe o coală de desen câteva imagini care să reprezinte anotimpul vara și activități ale oamenilor în acest anotimp.

4. Scrie o compunere despre vacanță în care să existe cel puțin șase dialoguri.

5. Citește povestirea „Fricosul”, de Emil Gârleanu. Răspunde la întrebări:

  • Care este personajul principal al povestirii?
  • În ce anotimp se petrece întâmplarea?
  • De ce s-a speriat iepurașul?
  • Enumeră câteva expresii deosebite din text (care ți-au plăcut cel mai mult).

6. Alcătuiește:

a)    trei propoziții formate din două cuvinte;

b)    trei propoziții formate din trei cuvinte;

c)     trei propoziții formate din patru sau mai multe cuvinte.

7. Alcătuiește:

a)    trei propoziții enunțiative (care să aibă la sfârșit semnul „punct”);

b)    trei propoziții interogative (care să aibă la sfârșit „semnul întrebării”);

c)     trei propoziții exclamative (care să aibă la sfârșit „semnul exclamării”).

8. Citește poezia „Revedere”, de Mihai Eminescu. Memorează partea care ți-a plăcut cel mai mult. Transcrie o strofă.

9. Descompune mai întâi în silabe, apoi în litere, cuvintele: piramidă, cui, școlar, bibliotecă, bibliotecar, parașută, Lizuca, Mirela, Emanuela. Încercuiește cu verde vocalele și cu roșu consoanele.

10. Formează douăzeci de silabe cu ajutorul literelor: a, s, G, e, r, B, o, g, d, n, u, l, p, c, i, ș, H, N. Apoi, cu ajutorul silabelor formate, alcătuiește cuvinte.

11. Găsește cuvinte cu sens asemănător pentru: elev, caniculă, imaculat, a alerga, mulțime.

12. Găsește cuvinte cu sens opus pentru: tânăr, deștept, mulți, a merge, a sosi.

13. Citește lectura „Stejarul din Borzești”, de Eusebiu Camilar. Împarte în fragmente logice și alcătuiește planul simplu de idei. Repovestește al treilea fragment al textului.

14. Formulează cinci întrebări referitoare la textul de la ex. 13. Răspunde la aceste întrebări.

15. Citește și memorează poezia „Patria română”, de George Coșbuc. Alege cuvintele și expresiile care ți se par mai deosebite, explică-le și alcătuiește câte două propoziții dezvoltate cu fiecare.

16.  Transcrie titlul, numele autorului și două strofe dintr-o poezie citită în vacanță respectând regulile așezării în pagină a unui text în versuri.

17. Citește textul „Vizită…”, de Ion Luca Caragiale. Alcătuiește o scurtă compunere de cel mult 15 rânduri în care să-l prezinți pe Ionel. Respectă părțile compunerii și așezarea în pagină a textului narativ.

18. Alege varianta corectă și încercuiește-o!

Mariana sa/s-a dus să facă niște cumpărături.

Adrian și cu sora sa/s-a merg în vizită la bunici.

Coretti o ajuta pe mama sa/s-a care era bolnavă la pat.

Soarele s-a/sa făcut nevăzut după coama dealului.

În vacanța mare Andrei sa/s-a dus, împreună cu sora sa/s-a, la mare.

Luna, cu tot cu secera sa/s-a, sa/s-a ascuns după un nor.

Moș Crăciun sa/s-a oprit din cale.

19. Completează cu sa ori s-a:

Mircea ……… ales cu o zgârietură.

Ana ……….. dus la piață.

Prietena …….. a venit în vizită.

Moș Crăciun și sania ……. au dispărut în zare.

Sacul lui Moș Crăciun ……… golit de jucării.

…….. făcut dimineață, sau e încă noapte?

20. Alcătuiește:

a) trei propoziții cu s-a;

b) trei propoziții cu sa.

21. Scrie o compunere în care să descrii un joc. Respectă așezarea în pagină și întinderea celor trei părți ale compunerii: introducere, cuprins și încheiere.

22. Realizează o compunere după următoarea imagine:

23. Alege varianta corectă și încercuiește-o!

Marinel și cu Măriuca sau/s-au dus la magazin.

Cine vine cu mine la bunica, tu sau/s-au sora ta?

Sau/s-au dus anii tinereții ca vântul…

Ce vrei să-ți cumpere mama, un ursuleț sau/s-au un trenuleț electric?

Cine a spart geamul, Adrian sau/s-au Cătălin?

Unde sau/s-au dus copiii?

24. Completează cu sau ori s-au:

Iepurii …….. ascuns în culcușul lor de frica vânătorilor.

Ora este patru …….. cinci?

Zmeii ……. făcut nevăzuți de frică.

Când ……. întors din război, ostașii români au fost primiți cu brațele deschise de populație.

Mergem la Sinaia …….. la Bușteni?

Parisul ……. Berlinul sunt capitale europene.

25. Alcătuiește:

a) trei propoziții cu sau;

b) trei propoziții cu s-au.

26. Citește poezia „Noi”, de Octavian Goga. Transcrie două strofe.

27. Alege varianta corectă și încercuiește-o!

Matei ia/i-a spus Mariei că pleacă la munte.

Matei ia/i-a o carte de pe masă.

Andreea, ia/i-a haina din cuier!

Un elev bun trebuie să ia/i-a numai „Foarte Bine”.

Alina ia/i-a dat Cristinei un CD cu jocuri.

După o vreme, aceasta ia/i-a înapoiat CD-ul și ia/i-a mulțumit.

28. Completează cu ia ori i-a:

a) Unora războiul le …… viața, celor mai mulți le aduce suferință greu de îndurat, pe câțiva îi scaldă în aur. (Zaharia Stancu – Desculț)

b) – Ce fel, cumătriță dragă?

– ……, a găsit iezii singurei, …… ucis și ……. crâmpoțit, de le-am plâns de milă. (Ion Creangă – Capra cu trei iezi)

c) – ……, se aude ceva!

d) – ……. mai stai locului, că nu ai mâncărici!

29. Alcătuiește:

a) trei propoziții în care cuvântul ia să se poată înlocui cu „a luat”;

b) trei propoziții în care cuvântul ia să sugereze ascultarea (ex.: „Ia, ascultă aici!”);

c) trei propoziții cu i-a.

­30. Alege varianta corectă și încercuiește-o!

Astăzi o să iau/i-au un „Foarte Bine” la limba română.

Ștefan cel Mare și Mihai Viteazul iau/i-au bătut pe turci.

Adina și cu Bogdan iau/i-au ajutat pe bunici în grădină.

Părinții lui Mițu și Baruțu iau/i-au chemat pe cei doi ca să-i judece.

Alex și Matei iau/i-au o carte de la librărie.

–       Mami, pot să iau/i-au și eu păpușa din dulap?

31. Completează cu iau ori cu i-au:

a) Copiii fac larmă, râd, se …… la trântă,

Pe creangă vesel un florinte-mi cântă. (Șt. O. Iosif – Farniente)

b) – De unde știi să-mi aduci hoții, primarule, că altfel pe tine te …… de guler! (Liviu Rebreanu – Răscoala)

c) La miezul nopții iaca și hoții cu fata de împărat, …….. pus capul pe prag și hârști! Și cum or fi dat ei, că ……… tăiat și un deget, Și pică degetul cu inel cu tot, drept la dânsa în poală. (Alexandru Vlahuță – Din alte vremi)

32. Alcătuiește:

a) trei propoziții cu iau;

b) trei propoziții cu i-au.

33. Alege varianta corectă și încercuiește-o!

Nea/ne-a Gheorghe a sosit la noi.

Ieri m-am urcat în cireșul lui nea/ne-a Andrei, fratele tatei.

Domnul învățător nea/ne-a spus că ne va asculta miercuri.

–       Nea/ne-a, Zurzan, cea, Bourean!

Mama nea/ne-a cumpărat cărți cu povești, iar tata nea/ne-a dus la McDonald`s.

34. Completează cu nea sau ne-a:

Ana …….. adus un ceai fierbinte.

Peste noapte s-a așternut o plapumă groasă și întinsă de ……...

……. Vasile a venit în vizită la tata.

35. Alcătuiește:

a) două propoziții cu ne-a;

b) două propoziții în care cuvântul nea să însoțească un nume de persoană;

c) două propoziții în care cuvântul nea să aibă sensul de zăpadă, omăt.

36. Caută în diferite publicații (ziare, reviste, cărți) trei propoziții cu cuvântul neam (cu sensul de „popor”), trei propoziții cu cuvântul neam (cu sensul de „rudă”) și trei propoziții cu ne-am.

37. Dă exemple de câte trei propoziții în care sunt utilizați termenii „la” și „l-a”.

38. Analizează substantivele, adjectivele, pronumele, numeralele și verbele din textul următor:

„Și mănâncă ei la un loc tustrei, până ce gătesc de mâncat toate cele cinci pâni…

După ce au mântuit de mâncat, călătorul străin scoate cinci lei din pungă și-i dă… [celui ce avusese trei pâni,] zicând:

–       Primiți… această mică mulțămită de la mine… Veți cinsti mai încolo câte un pahar de vin sau veți face cu banii ce veți pofti…

Cei doi nu prea voiau să primească, dar după multă stăruință din partea celui (de-)al treilea au primit. De la o vreme, călătorul străin ș-a luat ziua bună de la cei doi… (Ion Creangă – Cinci pâni)

39. Adevărat (A)sau fals (F)?

În textul de mai sus, verbul gătesc are sensul de prepar mâncarea.

În textul de mai sus, verbul au mântuit are sensul de  au terminat.

În textul de mai sus, verbul  au primit are sensul de  au acceptat.

În textul de mai sus, expresia verbală (locuțiunea verbală)  ș-a luat ziua bună are sensul de și-a luat zi liberă.

40. Dă câte cinci exemple de cuvinte care se scriu cu vocalele duble: „ii”, „ee”. Alcătuiește propoziții cu acestea.

41. Alcătuiește planul de idei al unei compuneri cu titlul „La bunici”, apoi scrie compunerea dezvoltând acest plan. Folosește următoarele cuvinte de sprijin: vacanță, pădure, flori, albine, miere, bucurie, printr-o, printr-un, într-o, într-un, dintr-o, dintr-un.

42. Subliniază predicatele cu o linie, subiectele cu două linii și părțile principale de propoziție cu o linie punctată în textele de mai jos, apoi analizează-le:

a) Pe-aici și-a întins pod peste Dunăre… nebiruitul Sinan-Pașa…/* Pentru fericirea neamului nostru, domn în Țara Românească era Mihai Viteazul. (Alexandru Vlahuță – România pitorească)

b) El știa/ că în tabăra lui Ștefan-Vodă se află Basarab cel Tânăr,/ care încercase/… să-i smulgă domnia. (Nicolae Iorga – Din trecutul nostru)

c) O adevărată ploaie de stele venea din cer. Calea-Robilor sclipea ca o pârtie de zăpadă. (Duiliu Zamfirescu – Viața la țară).

*Notă: Pentru ușurarea sarcinii și pentru identificarea cu ușurință a părților principale și secundare de propoziție am considerat să despart expresiile (frazele) în propoziții.

43. Se dau propozițiile simple:

a) Ana scrie.

b) Tata lucrează.

c) Elevul învață.

Se cere:

  • Să se analizeze subiectele și predicatele.
  • Să se transforme propozițiile simple în propoziții dezvoltate.

44. Alcătuiește șase propoziții dezvoltate. Analizează subiectele, predicatele și părțile secundare de propoziție, apoi transformă aceste propoziții în propoziții simple.

45. Scrie părinților tăi o carte poștală din tabără. Respecte regulile așezării în pagină!

About pucheadorel

profesor, 40 de ani, creștin penticostal, îndrăgostit de Dumnezeu, de natură și de profesie
This entry was posted in didactic, diverse, Educație lingvistică, literatură, teme pentru vacanță. Bookmark the permalink.

10 Responses to Exerciții de limba română pentru vacanța mare – clasa a III-a

  1. Felicitări pentru munca depusă şi ajutorul dat!

  2. florentin says:

    tare:))
    da e mult

  3. florentin says:

    nam gasit si eu ce vroiam:((

  4. florentin says:

    am gasit:)))))))

  5. amalia says:

    nu am gasit ce voiam

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s