Clasificarea/taxonomia itemilor

Itemii au următoarele caracteristici:

– reprezintă componente ale probelor/testelor de progres, în special ale celor standardizate;

– oferă obiectivitate ridicată în măsurarea/evaluarea rezultatelor învăţării;

– nu necesită scheme de notare detaliate;

– punctajul se acordă sau nu, în funcţie de marcarea de către elev a răspunsului corect.

În practica educaţională se folosesc trei categorii de itemi:

1. itemi obiectivi, cu următoarele tipuri:

I) itemi cu alegere multiplă

Exemplu: „Primul domnitor român care a realizat unirea celor trei ţări române a fost:

a)     Dragoş;

b)    Mircea cel Bătrân;

c)     Mihai Viteazul;

d)    Alexandru Ioan Cuza.”;

II) itemi cu alegere duală

Exemplu: „Poezia «La mijloc de codru…» a fost scrisă de:

a)     Mihai Eminescu;

b)    George Coşbuc.

III) itemi tip pereche:

Exemplu: „Uniţi substantivele din prima coloană cu adjectivele potrivite din coloana a doua:

copil          luminoasă

carte          roşie

şcoală       frumoasă

floare        cuminte”.

2. itemi semiobiectivi:

I) itemi cu răspuns scurt, şi anume:

a) itemul cu răspuns unic:

Exemplu: „Când s-a născut scriitorul Ion Creangă?”

b) itemul cu răspuns multiplu:

Exemplu: „Cine a inventat penicilina şi unde se utilizează ea?”

c) itemul cu răspuns multiplu, de genul interpretare:

Exemplu: „Spuneţi ce simbolizează tabloul expus?”

d) exerciţiul:

Exemplu: „Care este rezultatul operaţiei de înmulţire dintre numerele 324 şi 32?”

e) Chestionarul cu răspunsuri deschise scurte:

Exemplu: „Enumeraţi cinci personaje din povestea «Capra cu trei iezi» de Ion

Creangă.”

f) Textul indus:

Exemplu: „Alcătuiţi un eseu de cel mult trei sute de cuvinte în care să scoateţi în evi-denţă importanţa operei literare a lui Liviu Rebreanu în contextul literaturii române ac-tuale.”

g) itemul tip complementare de frază sau textul lacunar (itemul de completare):

Exemplu: „Completaţi fragmentul dat cu substantivele corespunzătoare:

«Odată, vara, pe-aproape de ………., mă furişez din ………….. şi mă duc la moş …………….., fratele tatei cel mai mare, să fur nişte ……………… ; căci numai la el şi încă la vro două locuri din …… era câte-un………….văratic, care se cocea de Duminica Mare. Intru mai întâi în casa omului şi mă fac a cere pe …… să ne ducem la scăldat.»

(Ion Creangă – ‘Amintiri din copilărie’)”

h) întrebarea structurată:

Exemplu: „Ce s-ar întâmpla dacă nu ar exista Soarele?”

3. itemi subiectivi:

I) itemul cu răspuns scurt, puţin elaborat:

Exemplu: ´´În romanul «Moara cu noroc», Ioan Slavici îl înfăţişează pe Ghiţă ca fiind – la început – un om sărac, dar harnic şi cinstit şi cu o familie bine întemeiată, dar pe care – ulterior – dorinţa de îmbogăţire l-a transformat într-un om avid după bani şi după putere. Comentează pe scurt această transformare, fără amănunte nesemnificative, şi realizează legături cu situaţii similare din prezent.´´

II) itemul tip rezolvare de problemă:

Exemplu: „Alina are 253 de lei, Mirela cu 147 de lei mai mult, iar Anca de două ori mai mulţi lei decât ele două la un loc.

Câţi lei au cele trei fete?”

III) itemul tip eseu:

Exemplu: „Alcătuiţi un text despre primăvară în care să utilizaţi expresiile: razele blânde ale soarelui, clopoţei de argint, covor ţesut din mii şi mii de fire, şiruri negre se pierd în zare, Zâna Florilor, fata cea tânără a lui Moş An.

IV) itemul cu răspuns construit elaborat/dezvoltat, care se corectează utilizând metoda globală sau calitativă şi metoda analitică (punct cu punct) sau cantitativă.

About Dorel Puchea - Biserica „Harul” Lehliu Gară

profesor, 43 de ani, creștin penticostal, îndrăgostit de Dumnezeu, de natură și de profesie
Acest articol a fost publicat în didactic. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s