Proiect de activitate: „PRIETENII NATURII”

Prezentare generală

În vederea realizării proiectului „PRIETENII NATURII” se vor avea în vedere următoarele lucruri:

–       durata desfășurării: o zi de cursuri (4 ore);

–       stabilirea unor criterii de apreciere a realizării obiectivelor propuse în proiect;

–       stabilirea strictă și ierarhizată a activităților;

–       armonizarea deprinderilor ecologice ale copiilor prin activități transcurriculare;

–       buna cunoaștere a etapelor și tehnicilor de lucru etc.

În cadrul primei ore de activitate se stabilesc criteriile de apreciere și evaluare a proiectului. Acestea sunt:

–         observarea și identificarea caracteristicilor mediului înconjurător specific reliefului în care se află situată localitatea Siliștea;

–         observarea și identificarea diferențelor dintre un mediu natural curat și unul poluat;

–         identificarea tehnicilor și modalităților de igienizare a mediului înconjurător;

–         gradul de autoapreciere a lucrărilor realizate;

–         gradul de conștientizare a necesității menținerii unui mediu înconjurător nepoluat;

–         îmbinarea armonioasă a activităților specifice artelor plastice, abilităților practice și activităților specifice studiului literaturii.

În următoarele două ore va avea loc activitatea de colectare a deșeurilor din plastic și hârtie pe traseul școală-stație de microbuz. Pentru realizarea acestei activități se va ține seama de următoarele lucruri:

–         stabilirea precisă a sarcinilor ce revin fiecărui elev în parte și a regulilor ce se cer respectate;

–         stabilirea traseului;

–         stabilirea limitelor de timp (2 ore);

–         verificare aprobărilor obținute (la nivel de primărie și de școală);

–         verificare materialelor necesare: mănuși de unică folosință, saci menajeri, afișe, scotch, aracet, pliante, aparat foto;

–         stabilirea scopurilor activității (scopuri ecologice și de educare a elevilor în spirit civic; stârnirea interesului oamenilor pentru protejarea mediului înconjurător).

În ora a patra de activitate elevii se întorc la școală, unde au loc discuții cu privire la activitatea efectuată. Apoi este citit textul „Este-al copiilor Pământul”, de Arif Bozaci. Au loc discuții pe baza textului prezentat și este realizat un tablou cu tema „PĂMÂNTUL, PLANETA COPIILOR”.

DENUMIREA PROIECTULUI: „PRIETENII NATURII”

CLASA: I și a III-a.

DISCIPLINE VIZATE: educație plastică, cunoașterea mediului/științe ale naturii și limba și literatura română.

DATA PROBABILĂ A REALIZĂRII: 22.05.2009, cu posibilitate de decalare de max. 3 zile.

OBIECTIVE DE REFERINȚĂ:

  • Limba și literatura română:

Clasa I:

–         să înțeleagă semnificația globală a unui mesaj ascultat;

–         să manifeste curiozitate față de mesajele emise de diferiți interlocutori în situații de comunicare concretă;

–         să formuleze clar și corect enunțuri verbale potrivite unor situații date;

–         să redea prin cuvinte proprii, cu sprijin, un paragraf dintr-un text citit;

–         să manifeste o atitudine degajată în comunicare orală cu persoane cunoscute.

Clasa a III-a:

–         să sesizeze sensul global al unui mesaj, identificând aspectele principale și de detaliu la care se referă un mesaj oral;

–         să sesizeze mijloacele nonverbale (gesturi, mimică) folosite în comunicare;

–         să manifeste atenție față de interlocutor în diferite situații de comunicare;

–         să pronunțe clar și corect un mesaj;să manifeste cooperare în diferite situații de comunicare.

  • Cunoașterea mediului:

Clasa I:

–         să identifice caracteristici ale corpurilor din mediul fizic;

–         să formuleze întrebări în legătură cu fenomenele observate;

–         să identifice căi prin care poate contribui la menținerea unei vieți sănătoase a plantelor și a animalelor;

–         să participe la acțiuni de îngrijire și protejare a viețiutoarelor.

  • Științe ale naturii:

Clasa a III-a:

–         să comunice în forme diverse observații și comparații asupra corpurilor studiate și asupra experimentelor realizate;

–         să deruleze experimente simple pe baza unui plan de lucru;

–         să aplice observația ca demers al cunoașterii de tip științific;

–         *să respecte regulile de comunicare și comportament negociate, în desfăşurarea activităţilor de grup;

–         să conștientizeze efecte ale activității omului asupra mediului înconjurător.

  • Educație plastică

Clasa I:

–         să mânuiască materialele și instrumentele de lucru;

–         să utilizeze materialele, instrumentele de lucru și tehnicile învățate, pentru a exprima liber idei și sentimente;

–         să obțină forme elaborate pe baza prelucrării formelor spontane, valorificând diferențele dintre acestea și folosind culorile și amestecurile;

–         să compună suprafețe cu grupele de culori cunoscute, cu nonculori și cu tonuri.

Clasa a III-a:

–         să selecteze diverse materiale (culori de apă, tușuri, creioane, pensule, plastilină etc.), în vederea utilizării acestora;

–         să identifice în spațiul înconjurător linii în diferite ipostaze;

–         să valorifice ipostazele liniei în reprezentări grafice intenționate;

–         să sugereze forme familiare din natură cu ajutorul liniei;

–         să realizeze compoziții într-o dominantă cromatică intenționată, folosind linia în diferite ipostaze și pata picturală.

ORGANIZAREA CLASEI: individual, frontal,în grup.

CERINȚE PENTRU ELEVI:

  1. I. „Copii, voi știți că nu demult am discutat despre importanța componentelor mediului înconjurător.” Are loc o discuție între cadrul didactic și elevi pe tema importanței apei, aerului și solului. „Având în vedere rolul și importanța elementelor mediului înconjurător, am stabilit că astăzi vom întreprinde o acțiune ecologică într-o parte a satului. Dar mai întâi trebuie să elaborăm câteva criterii în funcție de care să ne apreciem propria activitate.” Urmează discuții în urma cărora se stabilesc criteriile de apreciere a proiectului și a activității în sine.
  2. II. Elevii se pregătesc să înceapă activitatea. Sunt discutate etapele activității:

stabilirea traseului și a regulilor care trebuie respectate;

stabilirea orei de plecare, a timpului estimat și a orei aproximative de întoarcere;

verificarea aprobărilor obținute;

stabilirea scopurilor activității (didactice și ecologice).

Însoțiți de cadrul didactic, elevii ies în curtea școlii și colectează deșeurile din hârtie pe care le depozitează în locul amenajat. Apoi, în coloană câte doi, se deplasează în împrejurimile școlii și – în continuare – spre stația de microbuz, colectând toate deșeurile din hârtie și plastic în sacii menajeri. Cadrul didactic împarte pliante cu mesaj ecologic și lipește afișe cu același caracter. De-a lungul traseului au loc dialoguri cu caracter ecologic învățător-elevi, dar și cu oamenii de pe stradă, cu scopul conștientizării necesității păstrării unui  mediu înconjurător curat, nepoluat.

III. Întorși la școală, în ultima oră elevii studiază textul poeziei „ESTE-AL COPIILOR PĂMÂNTUL” (vezi anexa), potrivit proiectului didactic. Elevii răspund la întrebări și pun întrebări. Teme pentru discuție:

a) Ce înseamnă poluarea?

b)Cum poate afecta poluarea viața plantelor, animalelor și a omului?

c) Ce pot face copiii pentru protejarea mediului?

d) Ce semnificație a avut activitatea de astăzi pentru copii?

e) Ce semnificație au versurile: „Îl mângâie pârâul, vântul / Și albe-aripi de porumbei”?

f) De ce spune poetul: „Este-al copiilor pământul”? etc.

În a doua jumătate a ultimei ore elevii realizează un tablou cu tema „PĂMÂNTUL, PLANETA COPIILOR”, utilizându-se tehnicile specifice artelor plastice.

ANEXĂ

ESTE-AL COPIILOR PĂMÂNTUL

de Arif Bozaci

Este-al copiilor pământul

Dornic de soare ca și ei.

Îl mângâie pârâul, vântul

Și albe-aripi de porumbei.

Este-al copiilor pământul,

Îl scaldă stelele-n scântei –

Cu basme le-nsenină gândul

Căci el trăiește pentru ei.

Anunțuri

Despre Dorel Puchea - Biserica „Harul” Lehliu Gară

profesor, 44 de ani, creștin penticostal, îndrăgostit de Dumnezeu, de natură și de profesie
Acest articol a fost publicat în didactic. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s